bakgrund

07 August 2012

"Is Sweden in the US?"

I måndags började skolan! Jag var jätte nervös första dagen.. Men allt gick bra, försov mig inte, fick mitt schema, tappade inte bort mig och förstog nästan allt vad lärarna sa ;) skolan här är lite annorlunda jämfört med skolan i sverige. Man måste ha mycket mer respekt för lärarna och dom har dress-code (tror jag har skrivit om den förut: shortsen/klänningar nästan ner till knäna och tröjor med minst tre fingrar breda axelband) följer man inte regler får man kvarsittning antingen på lunchen eller efter skolan^^.
Betygen sätts lite konstigt också, funkar med olika påäng man samlar ihop. Men det är inte bara inlämningar och prov som räknas utan man kan samla påäng genom att lämna in saker i tid, inte använda "hall-passes" (intyg från lärarna för att gå på toa då det är vakter i korridorerna) eller för att ha bra med närvaro.
Människorna är i vilket fall väldigt trevliga! Folks kunskaper om sverige varierar dock.. Vissa har svenska släktingar andra vet inte ens vart sverige ligger. En tjej frågade mig "Is Sweden in the US?" haha! Jag sa att "No, Sweden is in Europe" och det visade sig att hon visste inte ens vart Europa ligger?!?
Student council är i vilket fall en rolig kurs! Allt vi gör är typ leker lekar och planerar skolaktiviteter som t.ex. "schooldances" och temadagar.
Träffat en annan utbytesstudent från Australien också, go tjej!
I eftermiddags har jag vart med mina värdföräldrar och köpt typ en miljon kuddar då dom bestämt sig för att byta ut alla i hemmet och behövde hjälp att välja... :)
Nu blir de sova så jag orkar gå upp imon med!

No comments:

Post a Comment